Kompleksowe podejście do zdrowia

Zadzwoń: +48 796 416 264

Rzeszów ul. Partyzantów 16 gabinet 2

Poniedziałek-Piątek 8:00 - 20:00

Wybierz odpowiednią dla siebie godzinę

Zdrowe i dietetyczne Święta Bożego Narodzenia

 

W okresie świąt przygotowujemy bardzo dużo kalorycznych i odświętnych potraw. Tradycyjna kolacja wigilijna składa się aż z 12 potraw. Są to smaczne, często spożywane potrawy jedynie  w okresie świątecznym więc  nie tak łatwo ich odmówić. Zjadamy dużo i syto, a później często chorujemy z tego powodu. Co roku wiele osób obiecuje sobie, że tym razem nie dopuścimy do przybrania na wadze, że ograniczymy spożywanie pysznych potraw babci, organicznym spożywanie alkoholu ale niestety najczęściej kończy się to niepowodzeniem. Jak ustrzec się przed przybraniem zbędnych kilogramów w święta? Najłatwiej zmniejszyć kaloryczność świątecznych potraw, ograniczyć porcję oraz wprowadzić ruch.

 

Kilka ogólnych porad podczas Świąt:

  • Unikaj całodniowego przesiadywania przy stole
  • Pamiętaj, że nie musisz próbować wszystkich potraw na raz
  • Nie nakładaj sobie bardzo dużym porcji
  • Nie przejadaj się, nie ma nic gorszego niż jedzenie na siłę
  • Postaraj się spędzić czas przy stole na rozmowie a nie tylko na jedzeniu kolejnych potraw
  • Zamiast klusek, ziemniaków sięgaj po porcję surówek/sałatek
  • Ogranicz spożywanie słodyczy i ciast do minimum! Tłuszcz niestety najszybciej się odkłada
  • Nie jedz deseru zaraz po obiedzie, daj organizmowi czas na strawienie obiadu/kolacji
  • Unikaj spożywania alkoholu – pierwsze on zostanie spalony, a pozostały posiłek zostanie zmagazynowany
  • Jeśli pijesz alkohol – staraj się pić czerwone, wytrawne wino i najlepiej do obiadu
  • Staraj się nie podjadać między posiłkami
  • Pij dużą ilość wody, ciepłych herbat i naparów, najlepiej niesłodzonych
  • Wprowadź godzinny spacer dla całej rodziny chociaż raz dziennie. Aktywność fizyczne powoduje szybsze spalanie nagromadzonych pokarmów.

 

Kilka porad jak zmniejszyć kaloryczność świątecznych potraw:

  • Wybieraj pieczywo pełnoziarniste, 2-3 kromki (nie więcej). Zawiera ono duże ilości błonnika pokarmowego, który przyśpiesza trawienie.
  • Majonez występuje w każdej polskiej kuchni w okresie świątecznym, warto jednak zmniejszyć jego ilość do minimum i zamienić go na jogurt naturalny. Najlepiej połączyć majonez z jogurtem naturalnym – wtedy potrawy są lżejsze, zdrowsze i co ważne smaczniejsze!
  • Do zup dodawaj śmietanę niskoprocentową lub zastąp ją jogurtem naturalnym – nikt nawet nie po czuje różnicy!
  • Zamiast tłustych wędlin, kabanosów, boczków wybieraj chudsze rodzaje wędlin, bez widocznych przerostów tłuszczu na przekroju, bo kto powiedział że chude wędliny smakują gorzej?
  • Zamiast kupnych cukierków i czekolad, które są kaloryczne i nie dostarczają żadnych wartości odżywczych – zjedź 2-3 kostki gorzkiej czekolady.
  • Zamień wysokokaloryczne ciasta z dużą ilością cukru na owoce i bakalie, ich nigdy dość w okresie świątecznym.
  • Do potraw dodawaj zioła wspomagające trawienie np. imbir, rozmaryn, majeranek, tymianek, lubczyk, kminek, ziele angielskie, gałka muszkatołowa, koper, cząber, jałowiec, mięta, szałwia i cynamon.
  • Przyrządzaj ryby i mięsa bez kalorycznych panierek, a obróbkę termiczną wybierz pieczenie, duszenie lub gotowanie.
  • Chociaż w Wigilię nie powinno się spożywać alkoholu, to chętnie w pierwszy i drugi dzień świąt odpijamy to sobie. Dlatego warto wtedy wybierać czerwone wytrawne wino, które przyśpiesza trawienie i nie jest tak kaloryczne jak inne alkohole (2 lampki maksymalnie). Pamiętajmy, że niedługo idzie Sylwester, podczas którego ciężko obyć się bez alkoholu.

 

ZACHOWANIE UMIARU, czy to możliwe?
Pamiętajmy że najlepszym rozwiązaniem w spożywaniu wszystkich potraw i smakołyków przy świątecznym stole jest zachowanie umiaru. Przecież nikt z nas nie chce parę dni przed balem sylwestrowym cierpieć z powodu nadmiernych kilogramów, które przyszły w bardzo szybkim tempie, ale pozbyć się ich nie jest już tak łatwo. Rozważnie nakładajmy sobie porcje na talerz, między posiłkami starajmy się pić wodę/herbaty rozgrzewające, starajmy się całymi dniami nie przesiadywać przy stole i przynamniej raz dziennie idźmy na godzinny spacer
z rodziną i najbliższymi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makred *

Najnowsze komentarze
    Kategorie
    About
    Quite honestly, sometimes going out requires more energy, even when staying in means there will be cooking and cleaning involved. It's easier to relax and unwind in the comfort of my home. The first quarter of this year has been filled with...